تحولات لبنان و فلسطین

عملیاتی که امروز در ساعت ۱۰:۰۸ دقیقه صبح به وقت محلی در سرزمین های اشغالی انجام گرفت را به حق می توان یک «نقطه‌زنی استشهادی» نامگذاری کرد.

چرا عملیات زیرگیری ۵۰ صهیونیست در ایستگاه اتوبوسی مقابل پایگاه نظامی گلیلوت در تل‌آویو یک «نقطه زنی استشهادی» است؟

پیش از ظهر امروز بود که رسانه‌ها خبر از انجام یک عملیات استشهادی با کامیون در ایستگاه اتوبوسی در شمال تل آویو  را مخابره کردند. این حادثه درست در زمانی رخ داد که اتوبوس، مسافران را در مقابل پایگاه نظامی گلیلوت در شمال تل‌آویو پیاده می‌کرد.

مدیر سازمان اورژانس و خدمات پیشابیمارستانی اسرائیل در همان دقایق اولیه اعلام کرد که این حادثه با تلفات زیادی همراه بوده و برخی هنوز در زیر کامیون گیرافتاده اند، روی همین حساب از ساکنان سرزمین های اشغالی خواست تا خود را به مراکز اهدای خون برسانند. تصاویری نیز که شهرک نشینان از این واقعه ثبت و ضبط کرده و توسط کانال های خبری عبری منتشر شد، نشان می داد که چندین تن از صهیونیست ها زیر کامیون و عده ای نیز در عقب اتوبوس گرفتار شده بودند و تقلای نیروهای حاضر در صحنه برای بیرون کشیدن آن ها در جریان بود. حجم زخمی‌ها به حدی بالا بود که در همان گزارشات اولیه اذعان شد که به ۶ بیمارستان برای رسیدگی منتقل شده اند و حال ۶ نفر شهرک نشینان نیز به شدت وخیم است. مجری این عملیات نیز استشهادی نیز دقایقی پس از این عملیات توسط شهرک نشینان مسلح به شهادت رسید.

واکنش نتانیاهو: در جنگ موجودیتی دشواری هستیم و بهای دردناکی پرداخت می‌کنیم

اهمیت این واقعه نزد افکار عمومی به حدی بود که در همان ساعات اولیه پس از انتشار این خبر ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی در صحنه حاضر شد و نتانیاهو نیز در نشستی از ساکنان سرزمین های اشغالی خواست برای زخمی‌ها و حادثه دیده ها دعا کنند. البته نخست وزیر رژیم صهیونیستی نتوانست از دردناک بودن این عملیات عبور کند و اذعان کرد «اسرائیل در یک جنگ موجودیتیِ دشوار قرار دارد و در آن بهای دردآوری پرداخت می‌کند.»

اهمیت این عملیات استشهادی زمانی بیشتر نمایان شد که اعلام گردید این عملیات زیرگیری در ایستگاه اتوبوسی انجام گرفته که در شهرک گالیلوت و نزدیکی یگان ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل انجام گرفته است. باید این نکته را در نظر داشت که پایگاه گلیلوت به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه اطلاعاتی اسرائیل به شمار می رود که مرکز فعالیت‌ دوایر اطلاعاتی و جاسوسی مهم ارتش صهیونیستی است.

در واقع شهید «رامی ناطور» مجری این عملیات که اهل قلنسوه در سرزمین های اشغالی بود  با انجام این عملیات توانست بسیاری از افسران و سربازان یگان ۸۲۰۰ را از رده خارج کند. این خروج اجباری از خدمت البته دستمایه شوخی کاربران در فضای مجازی هم شد و کاربری با اشاره به ۵۰ کشته و زخمی این عملیات که عمدتاَ از افسران این یگان ارتش صهیونیستی بودند، این معادله کنایه آمیز را در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: (۸۱۵۰=۵۰-۸۲۰۰)

به تلافی نسل‌کشی در غزه

این نکته در بیانیه جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تصریح شده بود که این عملیات استشهادی در منطقه حساس امنیتی و نظامی گلیلوت در شمال تل آویو با هدف به هلاکت رساندن هر چه بیشتر نظامیان صهیونیستی انجام گرفته و پاسخی طبیعی به جنایت های تروریستی و نسل کشی در فلسطین و لبنان است. در مصاحبه شبکه های خبری رژیم صهیونیستی نیز به نقل از برخی شاهدان عینی تصریح شده که مجری عملیات در کامیون در شرایطی که هیچ ترافیکی نبوده، دقایقی به صورت مشکوک توقف کرده که احتمالاً منتظر رسیدن اتوبوس و خروج سرنشینان آن در ایستگاه اتوبوس بوده تا نقشه اش را عملیاتی کند.

 در بیانیه جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز درباره این عملیات اینطور آمده است:  عملیات قهرمانانه «تل آویو» که سربازان و افسران واحد اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (۸۲۰۰) را هدف قرار داد، تبریک می گوییم. این عملیات، پاسخی طبیعی به قتل عام دشمن صهیونیستی علیه مردم مقاوم و استوار ما و نسل کشی در شمال نوار غزه است. استواری و اراده مردم ما امروز در درخشان ترین شکل خود با عملیات قهرمانانه تل آویو و تداوم مقاومت در کرانه باختری، غزه، جنوب لبنان، یمن و عراق مشهود است و باعث درد و رنج دشمن می شود. مقاومت همچنان ابتکار عمل را در دست دارد و همیشه آماده است تا ضربات دردناکی را به موجودیت غاصب وارد کند.

تیرخلاص عملیات‌های استشهادی بر اعتماد عمومی به دستگاه امنیتی اسرائیل

فارغ از تعداد کشته و زخمی های این عملیات، آنچه بیشتر اهمیت دارد بار روانی و فشاری است که گونه عملیات ها روی ساکنین سرزمین های اشغالی وارد می کند. در حالی که یکسال از عملیات طوفان الاقصی می گذرد و ارتش اسرائیل هنوز نتوانسته به ۱۰۱ اسیرش در نوار غزه دست پیدا کند و روز به روز نیز بر شمار آوارگان شهرک‌هایش بواسطه توسعه حملات حزب الله لبنان افزوده می شود، این عملیات ها به منزله تیر خلاصی بر اندک اعتماد باقی مانده ساکنان سرزمین های اشغالی نسبت به دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی به حساب می آیند که فضای رعب و وحشت عمومی را در ابعاد جدیدی به جامعه مهاجر ساکن در این سرزمین ها وارد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.